Thursday 31 October 2013

Jak otwierać nową książkę?

Każdy ma swój sposób...Dzisiaj znalazłam śliczną instrukcję na jednej z wyjątkowo przyjemnych prokrastynacyjnych stron internetowych:
Liczę na to, że język angielski nie jest dla moich czytelników wyzwaniem.
Jak wy otwieracie nową książkę?

Ja zawsze zaczynam od gładzenia wszystkich rogów. Wydaje mi się, że w ten sposób w mojej podświadomości rodzi się plan, jak później taką książkę czytać. Czy jeden z rogów będzie się nieszczęśnie wbijał w dołeczek między kciukiem a wskazującym palcem? Czy książka będzie wyjątkowo pokątna i raczej na stół niż na kolana?
Potem analizuję jej ciężkość. Czy będzie długo wisiała przed nosem i czy moje ręce zgięte w łokciach w fotogeniczny sposób zniosą jej wagę? Czy może od razu powinnam położyć się na boku opierając glowę o jedną rękę i drugą przekładać strony? Czy okładka jest twarda czy miękka i jak bardzo da się książkę powyginać?
W końcu nadchodzi mój ukochany moment- moment obwąchania książki. Pierwsza strona, środkowa i jakaś przypadkowa z końca i już wiem, jak przyjemny będzie proces wertowania kartek. Najlepsze są książki z biblitek albo świeżo z wydawnictwa Penguin- pierwsze zachwyca mędrczą stęchlizną starego papieru, a drugie jak pieczona bułeczka syci oko i nos.
W końcu otwieram książkę. Czasem niestety nadal nieudolnie, otwieram książkę za szeroko, co sprawia że pierwsza strona determinująca ułożenie strok kolejnych rozkleja się nieprzyjemnie i wszystko jest takie otwarte. Ale zazwyczaj udaje mi się ją otworzyć tak jak trzeba. Wtedy powstają drzwi do nowego świata- świata, którego odkrycie będzie wymagało wytężenia wszystkich zmysłów, ale w szczególności wyobraźni. Reszta to magia

amelie obecnie czyta Donna Tartt 'The Secret History' - jeżeli słyszałeś o tej książce, podziel się opinią w komentarzach

1 comment:

  1. O raju - nigdy nie pomyślałabym, że otwieranie książki to jakiś specjalny rytuał. Ja uwielbiam wąchać książkę. I zdecydowanie wolę, kiedy to ja ją pierwsza "wyczytam" zanim trafi w inne ręce. :)

    ReplyDelete